2012 január elsejével életbe lépett az új szerencsejáték törvény hazánkban. A kormány, a törvény szerint ezentúl engedélyhez köti az online kártyatermek működését, a tevékenységüket ellenőrzésnek veti alá, megadóztatja őket.
Sajnos azonban a kép még meglehetősen zavaros. Persze ez nem tipikusan hazai, probléma, és világszerte próbálnak megfelelő törvényeket alkotni, hogy az online szerencsejátékok megfelelően szabályozva legyenek.
A szerencsejátékokra a világon mindenütt, jelentős bevételi forrásként tekintenek, ezért az egyes országok igyekeznek olyan törvényeket alkotni, hogy a bevételből az állam is megfelelően kivegye a részét. Emellett, igyekeznek a szerencsejáték függőség ellen is fellépni.
Ennek a cikknek az a célja, hogy az olvasó kicsit tágabban megismerje, hogy külföldön, és hazánkban milyen szabályozásokat is kívánnak bevezetni.
USA
Az Egyesült Államokban, az 1961 óta érvényes szövetségi Wire Act törvény értelmében. ezidáig az online szerencsejáték minden formája illegális volt. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem űzték.
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumának 2011. december 23-i bejelentése szerint, New York és Illinois államok lottótársaságainak kérésére felülvizsgálta ezt az álláspontot. Eszerint a törvény, csak a sportfogadásokra vonatkozik, az internetes lottózásra nem.
A szövetségi ügyészek döntése, pedig lehetővé teszi, hogy az egyes államok internetes pókertermeket üzemeltessenek anélkül, hogy a Kongresszus elfogadná az online pókerre vonatkozó törvényi szabályozást.
Jó néhány állam tervez olyan törvényeket, amelyek lehetővé teszik az állam határain belül az online póker, és ezzel együtt az online szerencsejáték valamilyen formáját.
Eszerint az online szerencsejátékok szabályozása államonként külön fog változni, ahogyan az a szerencsejátékok vagy más törvények esetén is történt. Nem kis kavarodást okozva ezzel. Kérdéses persze, hogy a törvények megfelelően értelmezhetőek és egyáltalán betarthatók lesznek e.
Mark Lipparelli a Nevadai Szerencsejáték Felügyelet elnökének nyilatkozata szerint, Nevada állam
lehetővé teszi, az államban üzemelő kaszinók számára, hogy online pókertermeket üzemeltessenek.
Az államnak érdeke, hiszen további jelentős nyereségre, és mindezek mellett adóbevételre tesznek szert. Főként, hogy amíg Las Vegas bevétele 2011-ben mintegy 6 milliárd dollár volt, addig a Kínai Makaó városában ( Kína területén az egyetlen, ahol engedélyezett a kaszinók működése.) található kaszinók bevétele meghaladta a !30 milliárd! dollárt.
Szükséges lesz azonban, hogy Nevada olyan tagállamokat találjon partnerként, ahol szintén engedélyezett lesz az online szerencsejáték.
Az Európai Unió
Az Európai Unió már 2011 nyarán szakmai egyeztetéseket tartott az online szerencsejáték-ipar szakértőivel, hogy milyen szabályozást is vezessen be mind a játékosok, mind az adózás szempontjából.
Az egyeztetések végeredménye, hogy maradnak a helyi szabályozások, de egységes alapkövetelményeket fektetnek le.
Az egyeztetések nyomán elkészült Zöld Könyv (kattints a letöltéshez) egységes irányelveket teremt az online szerencsejátékok szabályozása terén.
Eszerint a tagországok maguk szabályozhatják az online szerencsejátékokat határaikon belül.
Tilthatnak, vagy akár piacot is nyithatnak működési engedélyek kiadásával a külföldi székhelyű szolgáltatók számára.
Egyes szakértők szerint viszont elkeserítő, hogy a Zöld Könyvben lefektetett irányelvek nyomán sem született egységes szabályozás.
Uniós alapkövetelmények
- a biztonsági ellenőrzések standardizálása (kiskorúak kizárása, csalások megelőzése)
- legális szerencsejáték-szervezés, és tisztességes piaci verseny teremtése, megakadályozván a monopólium helyzet kialakulását (?vajon nálunk ez működni fog?)
- elegendő számú működési engedély kiadása a szolgáltatók számára
- javaslat a nyitott piac kialakítására, más helyi szabályozásokhoz igazodva
- etikai kódex kidolgozása
A hosszútávú cél, hogy az online szerencsejátékokból származó bevételt, (megközelítően 10 milliárd euró), az EU a sportélet fejlesztésére fordítsa. (Azért meglehet, hogy ennél nemesebb célokra is fordíthatnák.)
Persze más kérdés, hogy az egyes tagországok mennyire lesznek hajlandóak a változtatásra.
Nézzünk néhány érdekességet:
A Finn a törvény csak a helyi monopóliumot ismeri el, ami ellentétes a Zöld Könyv irányelveivel. A külföldi szolgáltatók, viszont nem ismerik el a helyi szabályozást, és úgy működnek, mintha az nem is létezne.
Svédországban zárt online szerencsejáték monopólium működik. Ez persze nem azt jelenti, hogy a játékosok nem játszanak más termekben.
Görögországban a piac szabályzott ami gátolja a szabad verseny lehetőségét.
A spanyol játékosok, csak .es végződésű termekben játszhatnak. Viszont a külföldiek játszhatnak az helyi termekben.
Ha valaki olasz termekben azaz, .it végződésű teremben akar játszani, akkor olasz adószámra van szüksége.
Belgiumban a törvény szintén ellentétes az EU törvényekkel.
Németországban egy tartomány vezetett be új szabályozást. A többi tartományban a szabályozás ellentétes az EU szabályaival.
Az Észt törvények, blokkolni, próbálják az engedély nélkül működő szolgáltatók oldalait. Nem sok sikerrel.
Bulgária korlátozza a szolgáltatók reklámtevékenységét.
Portugáliában szintén korlátozzák a szolgáltatók reklámtevékenységét. Olyannyira, hogy a népszerű Bwin céget a portugál bíróság arra kötelezte, hogy az összes reklámját, és szponzori hirdetését távolítsa el a portugál sportversenyekről, miután tevékenységüket illegálisnak nyilvánították. Ezzel pedig máris egy újabb problémát hoztak létre, ugyanis a Bwin jelentős összegekkel támogatja a Portugál Profi Futball Ligát...
Máltán és Gibraltáron a szolgáltatók különböző engedélytípusokat válthatnak ki, és emiatt az adózás sem egységes, ahogyan az a többi tagországban sem.
Mivel az EU jelenleg a válság miatt fontosabb problémák megoldásán dolgozik, a szabályozás várhatóan továbbra sem lesz egységes, és még jó ideig megoldatlan probléma marad.
Magyarország
A kormány 2011 szeptemberében döntött úgy, hogy az online kártyatermek hazai működését engedélyhez köti. Megadóztatja, ellenőrzéseknek veti alá a működésüket.
A törvény tervezete szerint, a szolgáltatók a tiszta játékbevétel 20%-át kötelesek leadózni. Ezen kívül folyamatos hozzáférést kell biztosítaniuk a forgalmi adataikhoz.
A nagy kérdés persze, hogy jelenleg mi is változott?
A válasz: Semmi.
Jelenleg még az sem tisztázott, hogy a szolgáltatóknak melyik szervhez is kell engedélyért folyamodniuk.
Továbbá semmilyen dokumentum nem tisztázza (egyértelműen meg pláne nem), hogy mit is takar a szabályos működés, és mik ennek a technikai feltételei. A szabályozó hatóság, felkészültségét, hozzáértését, (?meglétét?) pedig talán jobb nem is feszegetni.
Arról sem szabad persze megfeledkezni, hogy a szabályozó hatóság létrehozása (Vajon kinek a valakijei lesznek a szerencsés kiválasztottak?), a technikai feltételek megteremtése is időbe, és pénzbe (kíváncsi lennék hány millióba) fog kerülni.
Először is tehát egyértelműen megfogalmazott végrehajtó rendeletre, és a fentebb említettek létrehozására van szükség.
Sokan pedig már annak a félelmüknek adtak hangot, hogy még akár az URL blokkolás lehetőségét is kinézik, a szabályozó hatóságtól.
Addig azonban minden szolgáltató, továbbra is tárt karokkal várja a magyar játékosokat.
Másik lényeges kérdés, ami már évek óta elhúzódó probléma, és nem most keletkezett, az az adózás kérdése.
Az 1995. évi CXVII törvény 76. paragrafusa szerint:
"Nem számít jövedelemnek a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény 16. §-a alapján engedélyhez nem kötött sorsolásos játékból, a sorsjátékból, a pénznyerő automatából, a játékkaszinóból, a bukmékeri rendszerű fogadásból, a lóversenyfogadásból, bingójátékból, továbbá a kártyateremben szervezett kártyajátékból származó nyeremény."
Az online szó azonban itt nem szerepel, tehát eszerint nem kell adózni.
Azonban a Szerencsejáték Felügyelet közzétett nyilatkozata szerint:
"A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény csak a legális szerencsejátékokból származó jövedelmet mentesíti, így az engedély nélkül szervezett játékokból megszerzett nyereményt adó terheli. Ennek alapján a nyertesnek nyereményéből még személyi jövedelemadót kell fizetnie."
Eszerint az online szerencsejátékokból származó bevételek engedélyhez nem kötöttek => illegális forrásból származnak => adókötelesek. (Legalábbis a Szerencsejáték Felügyelet szerint.)
Ugyanis, ha a szerencsejáték megszervezése nincs engedélyhez kötve, akkor sem szervezheti meg más, csakis olyan szolgáltató, akit a magyar állam ilyen típusú tevékenységre felhatalmazott.
Az adóhatóság 2006-ban közzétett ajánlása szerint, 1995. évi CXVII törvény 16. paragrafusa önálló tevékenységből származó bevételekre utal és ez alkalmazható az online póker, ezzel együtt pedig az online szerencsejátékok során szerzett nyeremények esetében is. Ezért, ezt önálló tevékenység bevételeként kell figyelembe venni, és adózni utána.
Kérdéses tehát, hogy a közeljövőben esetleg egy megfelelő szabályozás fog e születni ebben az ügyben, amely egyértelműen meghatározza az adózás kérdését, és nem más törvényeket próbál ennek megfeleltetni.
Már megjelent A Blackjack Alapjai című ingyenes e-könyv
Töltsd le most!
Kérdésed, véleményed van?
Írj ide: billybones81@gmail.com